Co znaczy komunikatywność?
Komunikatywność to jedna z najbardziej oczekiwanych kompetencji u przyszłego pracownika. To inaczej umiejętność porozumiewania się w jasny i czytelny sposób. W skład zaś procesu komunikacyjnego możemy zaliczyć precyzyjne wyrażanie swoich myśli, umiejętne aktywne słuchanie oraz odpowiednie rozumienie. Następnie zaś zdolność do dostosowania odpowiedniej formy przekazu do możliwości odbiorcy i sytuacji.
Do przykładów zachowań odpowiadających osobom o rozwiniętej komunikatywności możemy zaliczyć:
- umiejętność aktywnego słuchania, a więc słyszenia i rozumienia tego, co słyszymy,
- umiejętność zadawania pytań, co na przykład przejawia się w stosowaniu ilości pytań zamkniętych w stosunku do otwartych, osoba komunikatywna zdecydowanie stawia na otwarte, aby móc lepiej poznać i zrozumieć rozmówcę,
- używanie jasnego i poprawnego języka to jest zdolność do poprawnego formułowania myśli, tak aby wypowiedzi były logiczne i spójne oraz dostosowane do możliwości odbiorcy,
- umiejętność porozumiewania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym, w taki sposób, aby oba komunikaty, zarówno słowa, jak i gesty brzmiały jednym głosem,
- zdolność do nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi i podtrzymywania relacji.
Przyszły pracodawca jest w stanie zweryfikować poziom naszej kluczowej kompetencji. Istnieją konkretne pytania podczas rozmowy, które w prosty sposób pozwolą sprawdzić komunikatywność kandydata.
Czy można zwiększyć komunikatywność?
Jest to oczywiście kompetencja, którą możemy w miarę możliwości wypracować. Jak zatem zwiększyć kompetentność? Przede wszystkim wymaga to od nas sporo pracy i samodyscypliny. Można tutaj pokusić się o trening umiejętności interpersonalnych, podczas którego poznamy lepiej samych siebie i określimy nasze niedomagania. Dzięki niemu będziemy w stanie dostrzec więcej i uświadomić sobie, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie. To wszystko z pewnością pomoże nam we wprowadzeniu do tego, jak ćwiczyć komunikatywność. Następnie pozostaje nam wyznaczenie celów i podjęciu konkretnych działań, wśród których możemy wymienić:
- zwracanie uwagi, żeby mniej mówić, a więcej słuchać,
- proszenie odbiorcy o informację zwrotną,
- wyciąganie wniosków z naszych niepowodzeń w komunikacji interpersonalnej, jak i z sukcesów,
- praca nad emocjami, tak aby przeżywać je mądrze i z głową, a więc nie ulegać im i nad nimi panować,
- dbanie o poprawność językową poprzez wzbogacanie swojego słownictwa.
Przyłożenie się do powyższych postanowień i sukcesywna ich realizacja, pomogą nam z pewnością nabrać wprawy w komunikacji. Jeden z nas będzie potrzebował tych ćwiczeń więcej, inny mniej. Tak czy inaczej, nie zrażajmy się. Praca czyni mistrza.