Co to są kompetencje miękkie?
Czy można przedstawić konkretną definicję kompetencji miękkich? Kompetencje miękkie to po prostu nasze umiejętności społeczne oraz cechy psychofizyczne. Związane są z naszymi predyspozycjami w kontaktach międzyludzkich, zachowaniami, sposobem bycia oraz postawami, które przyjmujemy.
Można wymieniać wiele przykładów. Do tych najczęstszych i najpopularniejszych kompetencji miękkich zaliczamy:
- komunikatywność,
- asertywność,
- umiejętność pracy w zespole,
- organizacja czasu pracy,
- samodzielność,
- kreatywność,
- odporność na stres,
- łatwość nawiązywania kontaktów i inne.
Jak zatem mierzyć kompetencje miękkie? To nie lada wyzwanie, ponieważ bardzo trudno określić jakąkolwiek miarą ich poziom. Niestety, żadnych tabel i wykresów tu nie znajdziemy. Jedyne, co pozostaje, to baczna obserwacja konkretnych zachowań i reakcji na określone bodźce.
Aby sprawdzić kompetencje miękkie, potencjalny pracodawca najczęściej przygotuje pytania ukierunkowane na zdobycie wiedzy o poszczególnych umiejętnościach kandydata. Może na przykład opisać sytuację i następnie zapytać nas o reakcję oraz jak byśmy w niej postąpili. Ukaże to wówczas naszą kreatywność oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacji stresowej. Podczas rozmowy da nam możliwość przejęcia inicjatywy, aby poznać naszą komunikatywność i samodzielność w działaniu. Rekrutujący przygotowują zestawy konkretnych pytań w celu określenia poziomu kompetencji miękkich i przynajmniej częściowo podczas pierwszej rozmowy udaje się poznać w tym świetle kandydata.
Jak ćwiczyć kompetencje miękkie?
Umiejętności te, jak każde inne możemy usprawniać poprzez systematyczną pracę. To tak jak ze stawianiem pierwszych kroków, które z początku są nieporadne, a z czasem pozwalają twardo stąpać po ziemi. Sposobów jest bardzo wiele. Poprzez działania społeczne i angażowanie w różne akcje nabywamy umiejętności w komunikacji interpersonalnej oraz uczymy się mądrze obcować z ludźmi. Udział w kursach i szkolenia z tematyki rozwoju osobistego również poszerzy naszą wiedzę i odpowiednio ukierunkuje. Wytyczanie sobie określonych zadań i ich realizacja w planowanym czasie usprawni naszą organizację czasu pracy. Wreszcie analiza zachowań, przyglądanie się sobie i wychwytywanie błędów pomogą wytrenować określone wzorce. Form treningu i ćwiczeń kompetencji miękkich można wymieniać jeszcze więcej. W zależności, na które z nich zdecydujemy się, pamiętajmy o systematyczności. Wówczas osiągniemy upragniony cel.