Umowa zlecenie – ile może trwać?

Umowa zlecenie nie jest podstawą zatrudnienia. Jest to umowa cywilnoprawna, a więc nie dotyczą jej przepisy Kodeksu Pracy, za to podlega Kodeksowi Cywilnemu. W związku z powyższym jest znacznie luźniejsza w kwestii różnych obostrzeń. Umowa ta jest zobowiązaniem jednego podmiotu do wykonania określonej czynności na rzecz innego podmiotu. Pierwszego nazywamy zleceniobiorcą, zaś drugi to zleceniodawca.

Ogólnie rzecz biorąc umowa zlecenie to dość wygodna i elastyczna forma. Do plusów z pewnością zaliczymy możliwość wykonywania zlecenia przez osoby trzecie oraz możliwość pełnienia obowiązków poza siedzibą firmy.

Jak wygląda umowa zlecenie?

W związku z tym, że jest uregulowana konkretnymi przepisami Kodeksu Cywilnego, jej formuła opiera się na konkretnych parametrach. Mianowicie do elementów wchodzących w skład jej struktury należą:

  • datę rozpoczęcia i zakończenia zlecenia,
  • oznaczenie stron umowy, czyli określenie zleceniodawcy i zleceniobiorcy,
  • sprecyzowanie przedmiotu zlecenia, to jest wyznaczenie zakresu prac i podanie wytycznych do realizacji,
  • określenie wynagrodzenia, jeśli umowa jest płatna,
  • podpisy obu stron.

Na pewno nasunie się w tym miejscu pytanie, ile może trwać umowa zlecenie. Otóż w tym względzie nie ma ograniczeń. Mogą to być dni, tygodnie, a nawet lata. Istotne, aby długość ta była sprecyzowana w umowie.

Co z ubezpieczeniem umowy zlecenie?

W tej kwestii podlega ona składkom na ubezpieczenie społeczne i rentowe, a także ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli zastanawiamy się, kto płaci ZUS od umowy zlecenia, to w zakresie wymienionych wyżej składek jest to zleceniodawca. Zleceniobiorca ma prawo dobrowolnie zdecydować o odprowadzaniu składek na ubezpieczenie chorobowe. Nie jest to w tym wypadku obowiązkowe i zależy od jego woli.

Z pewnością pojawi się także pytanie o urlop przy umowie zleceniu. Tutaj nie obowiązują przepisy Kodeksu Pracy, a więc jako taki płatny urlop wypoczynkowy nie przysługuje. Jednak strony mogą dokonać zapisu w umowie dotyczącego przerw w wykonywaniu pracy i zaznaczeniu, że nie spowodują one obniżenia wypłaty.

Wypowiedzenie umowy zlecenia

W sytuacji podjęcia decyzji o rozstaniu strony zgodnie z przepisami formułują treść wypowiedzenia w taki sposób, w jaki została zawarta uprzednio umowa. Okres wypowiedzenia w przypadku umowy zlecenia nie obowiązuje i zakończenie następuje ze skutkiem natychmiastowym. Można jednak umieścić dopisek w umowie o czasie wypowiedzenia, ale nie wykluczy on możliwości jej wypowiedzenia w przypadku zaistnienia nagłej sytuacji.