Co to znaczy CV?
CV z łaciny w rozszerzeniu brzmi curriculum vitae. W dosłownym tłumaczeniu zwrot ten oznacza przebieg życia. Potocznie nazwa ta przyjęła się dla określenia życiorysu zawodowego.
Poprawne napisanie i skonstruowanie tego dokumentu jest kluczem do sukcesu w kierunku zdobycia ciekawej pracy. CV powinno być czytelne dla odbiorcy, a także ma zawierać jak najwięcej informacji o naszym doświadczeniu zawodowym, wykształceniu i zainteresowaniach. Istotna jest spójność całości. Zatem dobrze by było, aby praca była połączona z wykształceniem i wynikała z naszych predyspozycji. Nie zawsze jest tak idealnie. Życie układa bowiem różne scenariusze. Chodzi jednak o to, abyśmy mieli na uwadze, jak ważne są to aspekty.
Przykłady i wzory CV
W sieci znajdziemy mnóstwo wzorów i przykładów prawidłowej konstrukcji CV. Warto oprzeć się o te informacje i dość szczegółowo z nimi zapoznać, zanim przystąpimy do pracy twórczej. Przed właściwym pisaniem, zanotujmy sobie w punktach historię i przebieg naszej pracy zawodowej oraz wykształcenia. Pozwoli nam to spójnie skonstruować dokument.
Jak zatem napisać CV? Zaczynamy od umieszczenia swoich aktualnych danych osobowych, a następnie dzieląc dokument na akapity, przystępujemy do tworzenia treści opisowej. Jeśli mamy problem, zawsze możemy skorzystać ze wzoru CV dostępnego w internecie.
Prawidłowa struktura CV ma zawierać poszczególne elementy:
- Opis wykształcenia – szkoły wypisujemy w kolejności od końca, to znaczy na pierwszym miejscy ma znajdować się ostatnia ukończona przez nas uczelnia, wpisujemy datę rozpoczęcia i ukończenia nauki oraz nazwę szkoły, w przypadku uczelni wyższej notujemy kierunek studiów i specjalność.
- Doświadczenie zawodowe – kolejność jest tutaj taka sama jak w przypadku szkół, uwzględniamy w tym miejscu staże, praktyki i pracę zawodową.
- Umiejętności i zainteresowania – tutaj przedstawiamy poziom znajomości języków obcych oraz poziom opanowania obsługi komputera. Warto napisać o swoich pasjach czy hobby. Ważne, aby wszystkie zawarte informacje były zgodne z prawdą.
- Klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych – to ważny element, bez którego potencjalny pracodawca może nawet nie podjąć próby kontaktu z nami.
Na koniec sprawdzamy poprawność dokumentu i zapisujemy. Jeśli będziemy aplikować o pracę drogą elektroniczną, zapewne zainteresuje nas jaki format pliku wybrać. Tradycyjnie, aby dokument mógł zostać poprawnie odczytany na każdym komputerze, wybieramy format doc. lub pdf.